Abarth 70th Anniversary

70. urodziny Abartha = nowa jubileuszowa wersja modeli 595 i 124 Spider

Marka słynąca z produkcji usportowionych Fiatów obchodzi 70. rocznicę działalności na rynku motoryzacyjnym. Z tej okazji postanowiła wypuścić specjalną wersję modeli 595 i 124 Spider o nazwie „70th Anniversary”. Samochody zostały zaprezentowane podczas 87. edycji Rajdu Monte Carlo. Najcenniejsze chwile dla tej marki ściśle łączą się z historią tego legendarnego rajdu właśnie. Zwycięstwo Waltera Röhrla za kierownicą Abartha 131 w 1989 roku w tymże wyścigu, na zawsze zapisało się w historii sportów motorowych, a przede wszystkim w historii marki słynącej z produkcji „ciekawszych” Fiatów ze skorpionem na znaczku. Co dokładnie przygotował dla nas Abarth? O tym dowiesz się dosłownie za chwilę.

Abarth 595 Turismo 70th Anniversary
Abarth 595 Turismo 70th Anniversary

Najpierw skupimy się na miejskiej „500-tce”, która „przypakowała” nie tylko pod względem mocy. Abarth 595 z plakietką „70th Anniversary” będzie dostępny w czterech odmianach. Ma to na celu ukazanie klientom ewolucji tego modelu, a zarazem daje możliwość wyboru wersji, która pod względem osiągów najbardziej przypadnie nam do gustu. Pierwsza, najsłabsza, dysponuje mocą 145 koni, jednak trzeba pamiętać, że auto waży jedynie około 1100 kilogramów. Mimo, że to wariant podstawowy, nie brakuje tu w standardzie charakterystycznych dla tego modelu elementów, takich jak np. spłaszczona u dołu kierownica. Następna – Turismo, która tak jak do tej pory będzie osiągać 165 koni mechanicznych i mimo wszystko stawia na styl oraz komfort. Do wyposażenia w ramach wersji jubileuszowej dołączył siedmiocalowy wyświetlacz Uconnect HD NAV z modułami Apple CarPlay i Android Auto. Oczywiście całość uzupełnia pakiet Turismo, obejmujący m.in. czujniki parkowania, deszczu oraz zmierzchu. 595 Competizione natomiast zostało stworzone przede wszystkim dla fanów sportów motorowych. Jednostka legitymuje się tutaj mocą 180 koni mechanicznych. Poza nowym systemem multimedialnym, o którym wspomniałem wcześniej, w standardzie otrzymamy również hamulce Brembo, siedzenia Sabelt oraz układ wydechowy Record Monza z aktywnym zaworem, dzięki czemu po naciśnięciu przycisku „Sport” uzyskamy bardziej rasowy warkot do jakiego przyzwyczaił nas Abarth. Dopełnieniem sportowego szyku jest odmiana Pista. Oprócz wcześniej wspomnianych „smaczków”, znajdziemy tutaj zawieszenie firmy Koni z technologią FSD (Frequence Selective Damping – zawieszenie automatycznie dostosowuje się podczas jazdy, aby zapewnić jak najlepsze doznania na każdym fragmencie jezdni).

Emblemat „70th Anniversary” będzie widniał również na modelu 124 Spider. To dwumiejscowy roadster z silnikiem o pojemności tej samej, co jednostka w 595, czyli 1.4-litrowy MultiAir o mocy 170 KM (121 KM na litr) i momencie obrotowym wynoszącym 250 Nm. Samochód od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna jaką osiąga to 232 km/h. Wszystkie te parametry są osiągane przy niewielkiej masie własnej samochodu wynoszącej 1060 kilogramów. Silnik jest umiejscowiony za przednią osią. Abarth 124 posiada ponadto zawieszenie dwuwahaczowe z przodu i pięciopunktowy system zawieszenia z tyłu. Standardowe wyposażenie jubileuszowej wersji obejmuje układ wydechowy Record Monza z dwiema końcówkami oraz wszystkie niezbędne systemy bezpieczeństwa, takie jak kontrola trakcji, ABS i EBD, który odpowiada za optymalne rozdzielanie siły hamowania pomiędzy przednią, a tylną osią. Nadmienię, że wszystkie systemy można całkowicie wyłączyć. We wnętrzu, najprawdopodobniej, oprócz pojawienia się ozdobnych plakietek, nic innego nie ulegnie zmianie. Dwuwarstwowy dach, jak zwykle w tym modelu, jest zamykany ręcznie i zajmuje to zaledwie kilka sekund. Najbardziej zauważalną nowinką jest nowa paleta kolorystyczna. W jej skład wchodzą dwa kolory matowe: „Turini 1975 White” (biały) oraz  „Costa Brava 1972 Red” (czerwony), a także trzy lakiery metalizowane: „San Marino 1972 Black” (czarny), „Hessen 1972  Blue” (niebieski) oraz „Alpi Orientali 1974 Grey” (szary). Nazwy nawiązują do poszczególnych zwycięstw marki w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Abarth nieprzerwanie od 1949 roku tworzy samochody oparte na Fiatach i wyróżniające się sportowym charakterem. Auta te nie cieszą się w Polsce zbyt wielką popularnością, lecz w całej Europie wielbicieli włoskiej marki z roku na rok jest coraz więcej.  W 2018 roku marka pobiła dotychczasowy rekord sprzedaży. Doskonałe wyniki uzyskała w zeszłym roku w Wielkiej Brytanii (5600 sztuk) oraz Hiszpanii (1450 sztuk). W klasie R-GT Abarth 124 Rally zajął pozycję lidera, zwyciężając również w mistrzostwach Europy i świata. Ze swojej strony mogę życzyć Abarthowi co najmniej następnych 70 lat działalności i jeszcze większych osiągnięć niż te z zeszłego roku.

Miłosz Woźniak

No Comments

Leave a Comment

*