Ian Callum – były dyrektor ds. designu w Jaguarze – jest najnowszym członkiem prestiżowego panelu ekspertów ds. designu w konkursie World Car Awards, w skład którego wchodzi już kilku wybitnych i wpływowych projektantów motoryzacyjnych w branży. Rolą panelu ekspertów ds. designu jest wstępne dokonanie przeglądu wszystkich pojazdów kwalifikujących się do nagrody World Car Awards 2020 w czterech kategoriach (World Luxury Car, World Performance Car, World Urban Car i ogólnie World Car of the Year), a następnie zarekomendowanie krótkiej listy finalistów konkursu World Car Design of the Year 2020. Kategoria World Car Design of the Year i związana z nią nagroda mają na celu wyróżnienie nowych pojazdów wyróżniających się innowacyjnością i stylem, które przekraczają granice stylistyczne. Po rekomendacji członków Panelu, 86 jurorów World Car Awards z 24 krajów na całym świecie głosuje na własnych faworytów z krótkiej listy stworzonej przez designerów, a ich tajne głosy są przetwarzane przez międzynarodową firmę księgową KPMG. Triumfator nagrody World Car Design of the Year 2020 zostanie ogłoszony w środę, 8 kwietnia 2020 r., podczas salonu New York International Auto Show na konferencji prasowej otwierającej cały Salon.
Panel ekspertów ds. designu na rok 2020 przedstawia się następująco w kolejności alfabetycznej:
Anne Asensio (Francja – Wiceprezes ds. designu w Dassault Systemes)
Przed rozpoczęciem pracy w 3DS Asensio pełniła wpływowe i kierownicze role w General Motors (2000-2007) i Renault (1987-2000) i zdobyła kilka prestiżowych wyróżnień.
Gernot Bracht (Niemcy – Pforzheim Design School)
Bracht pracował przez dekadę jako projektant motoryzacyjny w Renault i Opel. Od 2002 roku pracuje jako niezależny projektant dla firm-dostawców głównie w sektorze motoryzacyjnym. Bracht uczy również jako wykładowca designu przemysłowego.
Ian Callum (Wielka Brytania – Director of Design, CALLUM)
Callum spędził pierwsze 12 lat swojej kariery w Ford Design Studios, a następnie był głównym projektantem w TWR Design, gdzie był odpowiedzialny za Aston Martina DB7 i Vanquish, zanim dołączył do Jaguara w 1999 roku. W dalszym ciągu zarządzał Aston Martin Design, opracowując model DB9, a także szefując w Jaguar Design, gdzie on i jego zespół stworzyli między innymi koncepty R-Coupe, RD-6 i C-X75. Podczas swojej pracy w Jaguarze był odpowiedzialny za takie samochody seryjne, jak XK, XF, XJ, F-TYPE i XE, a następnie F-PACE, pierwszego SUV-a Jaguara, E-PACE oraz elektryczny I-PACE, który został Światowym Samochodem Roku, Światowym Designem Samochodowym Roku i Światowym Zielonym Samochodem Roku.
Patrick le Quément (Francja – projektant i przewodniczący Komitetu ds. Strategii – Szkoła Zrównoważonego Projektowania)
Le Quement rozpoczął 42-letnią karierę w branży motoryzacyjnej w marce Simca, a następnie został szefem Centrum Designu w niemieckim Fordzie. Po 17 latach pracy w Fordzie przeniósł się w 1985 roku do grupy Volkswagen-Audi jako odpowiedzialny za Advanced Design. W 1987 roku dołączył do Renault, aby objąć kierownictwo w Renault Corporate Design, firmie, w której spędził 22 lata. Opuścił Renault w 2009 roku, aby stworzyć własną firmę doradczą, specjalizującą się w projektowaniu jachtów i projektowaniu strategicznym.
Tom Matano (USA – Academy of Art University, były dyrektor ds. Projektowania – Mazda)
Tom Matano ma 30-letnie doświadczenie w branży motoryzacyjnej. Zajmował stanowiska projektanta w GM Design w USA, GM Holden w Australii i BMW w Niemczech. W 1983 roku dołączył do północnoamerykańskiego zespołu projektowego Mazdy. W latach 1999-2002 Matano pracował w centrali Mazdy w Japonii jako projektant wykonawczy odpowiedzialny za grupę Chief Designers. Jego osiągnięcia w Mazdzie obejmują MPV, MX-5 (Miata), RX-7 i wiele innych. Matano jest zaangażowany w rozwój młodych talentów, wykorzystując swoją różnorodną wiedzę i doświadczenie na Akademii Sztuki w San Francisco od 2002 roku. Obecnie prowadzony przez niego program należy do najlepszych programów wzornictwa przemysłowego w kraju.
Gordon Murray (Wielka Brytania – Gordon Murray Design)
W 1969 r. Murray dołączył do zespołu Brabham Formula One jako dyrektor techniczny, zdobywając dwa mistrzostwa świata (1981 i 1983 r.). Po 17 latach pracy w zespole przeszedł do McLaren Racing jako dyrektor techniczny w 1988 roku, zdobywając trzy kolejne zwycięstwa w mistrzostwach (1988, 1989 i 1990). W 1990 r. Murray odszedł z Formuły 1 po 50 zwycięstwach w Grand Prix, aby skoncentrować swoje wysiłki na założeniu nowej firmy dla grupy – McLaren Cars Ltd.. Opuścił McLaren Group w 2005 roku, aby założyć Gordon Murray Design Limited.
Shiro Nakamura (Japonia – CEO, Shiro Nakamura Design Associates Inc.)
Shiro Nakamura pracował w General Motors Design w Michigan, stworzył studio projektowe Isuzu Europe, a w 1998 r. został globalnym dyrektorem ds. designu w centrum projektowym tej firmy. Jego najbardziej znanym dziełem w Isuzu był koncept SUV VehiCROSS. W 1999 roku Shiro został poproszony o dołączenie do Nissan Motor Company w celu ożywienia swojego projektu. Pełnił funkcję starszego wiceprezesa i dyrektora kreatywnego do marca 2017 r.. W trakcie swojej kariery w Nissanie tworzył charakterystyczne projekty, takie jak Nissan 350Z, Cube i kultowy GT-R. Kierował także zespołem, który projektował crossovery Nissana, w tym Murano, Rogue / Qashqai, Juke i Infiniti FX.
No Comments