Prototypy od Porsche

Porsche za kulisami, czyli 5 prototypów, o których do tej pory prawdopodobnie nie słyszałeś

O tajnym magazynie, znajdującym się kilka przecznic dalej od muzeum Porsche w Stuttgarcie, wspominano już niejednokrotnie. Można tam zobaczyć około 300 niezwykłych Porsche, których nie ujrzymy w żadnym innym miejscu. Jest to istna skarbnica modeli startujących w różnorodnych wyścigach, a także barwnych i nietuzinkowych pomysłów projektantów niemieckiej marki, ukazanych w postaci samochodów, które nigdy nie zostały i nie zostaną wprowadzone do masowej produkcji. W tym artykule motorsport odstawimy na bok i skupimy się na prawdziwych cudach, o których wielu już zapomniało lub nigdy o nich nie słyszało. Dlatego też chronologicznie przedstawię najciekawsze prototypy samochodów sportowych niemieckiego producenta.

Porsche 984

Kompaktowy roadster jest często określany mianem „Porsche junior”. Zaprojektowano go w 1984 roku. Główne cechy pojazdu, to niewielki silnik o pojemności 1984 cm3 i mocy 135 koni mechanicznych, a także waga, która wynosi zaledwie 880 kg – idealne połączenie dla tego typu auta. Projektanci tworząc ten prototyp, nie mieli na celu skonstruować ,,demona prędkości”, lecz chcieli zapewnić jak najmniejszy opór powietrza małemu Porsche i odpowiednie właściwości jezdne. Co ciekawe, 984 powstało we współpracy z Seatem. Śmiało można powiedzieć, że ten model jest przodkiem wprowadzonego w 1996 roku do seryjnej produkcji Boxstera.

Porsche 911 Carrera 3.2 Speedster

Wariacja na temat znanego wszystkim fanom motoryzacji modelu 911. Samochód ten jest poprzednikiem niezwykle rzadkiej wersji Speedstera 911. Zbudowano go w 1987 roku. Tak jak pierwsze Porsche tego typu, 356 Speedster, samochód jest jednomiejscowy i prosty pod względem konstrukcyjnym, aby zapewnić użytkownikowi jak największą przyjemność z jazdy. Jeśli chodzi o wygląd, to auto poza brakiem dachu, mocno „ograniczonym” wnętrzem i wystającym z karoserii pałąkiem przeciwkapotażowym, na pierwszy rzut oka nie różni się zbytnio od „zwykłego” 911 z tamtego okresu. Pod względem wrażeń z jazdy natomiast, 3.2 Speedster jest jedyny w swoim rodzaju.

Porsche Panamericana

Samochód zaprezentowany w 1989 roku z okazji 80. urodzin założyciela marki – Ferdinanda Porsche. Został zaprojektowany przez holenderskiego auto-designera Harma Laagaya. Co ciekawe, projekt został opracowany w ciągu 6 miesięcy. Panamericana wyróżnia się głównie swoim wyglądem, który nie każdemu zapewne przypadnie do gustu, ale trzeba przyznać, że jest to karoseria, która się nie starzeje. Elementy z tego prototypu zastosowano w nowym ówcześnie 911 (993). W tym Porsche po raz pierwszy zastosowano zdejmowany dach, w tym przypadku zrobiony z różowego materiału. Ten sam patent zastosowano w modelu 993 Targa, z tą różnicą, że tam dach był szklany.

Porsche Cayenne Cabrio

Niepowtarzalny projekt, który wywołuje u mnie mieszane uczucia. Kabriolet oparty na dość popularnym współcześnie Porsche Cayenne. Prototyp został zaprojektowany w 2002 roku. Najciekawszym elementem tego Porsche jest tylny fragment nadwozia, ponieważ auto posiada dwie różne konstrukcje tylne. W takim przypadku powstają przeważnie dwa prototypy, jednak projektanci wybrali dość ekonomiczne rozwiązanie, które mi osobiście się nie podoba. Całość wygląda jakby sklejono dwa auta z tym samym przodem w jedno, pomijając już to, że „klasyczne” Cayenne nie grzeszy urodą. Moim zdaniem Cayenne Cabrio poniekąd można porównać wyglądem do prototypu Multipli Cabrio, znajdującej się w Torino. Usunięcie dachu w tego typu samochodach, to tak jakby usunąć nos nosaczowi sundajskiemu, aby stał się ładniejszy niż zwykle. Nie można jednak zapomnieć, że to nie jest auto produkowane seryjnie i pewna doza fantazji jest tutaj jak najbardziej wskazana.

Porsche 918 „Rolling Chassis”

Prototyp Porsche 918 przeznaczony przede wszystkim dla wybranych przedstawicieli prasy motoryzacyjnej. Zaprojektowany przy pomocy najnowocześniejszych technik cyfrowych, aby móc wirtualnie przetestować wiele systemów i komponentów przed użyciem ich w gotowym projekcie. Najważniejszy element tego samochodu, czyli toczne podwozie, można było wypróbować tylko i wyłącznie na drodze. Wiosną 2012 roku wybrani dziennikarze zostali zaproszeni na tor testowy w Weissach, aby móc się przekonać, co potrafi nowe wówczas 918. Bardzo dobrym posunięciem przy budowie tego prototypu było odsłonięcie wszystkich wnętrzności auta. Umożliwiało to zaobserwowanie procesów zachodzących podczas jazdy i nadawało Porsche surowego, sportowego charakteru.

Aż ciężko uwierzyć jak wiele wspaniałości od Porsche kryje się w jednym magazynie. To, co przedstawiłem, jest niewielkim ułamkiem jego zawartości. Każdy stojący tam samochód ma swój unikalny, oryginalny charakter; bez względu na wygląd i osiągi posiada coś wyjątkowego, a co najważniejsze, pewne elementy z prototypów są następnie używane w autach dostępnych dla większej ilości osób.

Miłosz Woźniak

No Comments

Leave a Comment

*