Mamy jeszcze upragniony weekend i choć pogoda za oknem zaczyna mieć coraz więcej wspólnego z prawdziwą wiosną, to zachęcam do spędzenia następnych 10 minut w towarzystwie Waszego monitora. Krótka refleksja i lektura, bo motoryzacyjnie jest o czym przeczytać…
Mercedesa W124 widział lub kojarzy chyba każdy. Stylistycznie prosta, acz elegancka i nosząca charakterystyczne cechy dosyć ciężkiej stylistyki pojazdów Daimlera z tamtego okresu limuzyna, którą bez wątpienia chciał posiadać każdy, ale nie każdy mógł. Dziś sytuacja wygląda zgoła inaczej – rozklekotane Mercedesy W124 stanowią tło obskurnych miejskich zabudowań, a ich właściciele nie wiem czy zdają sobie właściwie sprawę, jak istotny był to model niemieckiego producenta w latach dziewięćdziesiątych. Charakterystycznie terkoczące W124 nie są więc dzisiaj towarem nader ekskluzywnym, czego nie można powiedzieć o wersji, którą docelowo chciałbym się zająć…

E 500 (początkowo 500 E) – Mercedes wyprodukował 10 479 egzemplarzy tego wariantu, który obchodzi w tym roku swoje 29-lecie. Po co właściwie ówczesny klient Daimlera miał sięgać głębiej do kieszeni celem kupienia topowej „pięćsetki”? Powodów znalazłoby się wiele. Wspomniany Mercedes odznaczał się bowiem specjalnym zestawem „ospojlerowania”, był szybką limuzyną, bo w latach 90. ubiegłego wieku osiągał 100 km/h w 5,9 sekundy i mógł osiągnąć maksymalnie 250 km/h, a jego zawieszenie było obniżone o 23 milimetry względem tradycyjnego W124. Przede wszystkim jednak chodziło o 5-litrową jednostkę V8 (jej kodowe oznaczenie to M 119), która produkowała 326 koni mechanicznych (wcześniej 320 KM), dając właścicielowi poczucie świadomości, że „jest gościem”. Z perspektywy 25 lat był, dzisiaj pewnie też by był, jednak znalezienie wyjątkowo dobrze utrzymanego egzemplarza nie jest łatwe. W 1993 roku samochód przeszedł lifting, by dwa lata później zostać wycofanym z produkcji.
Mercedes-Benz E 500 Limited (W124) Mercedes-Benz E 500 Limited (W124) Mercedes-Benz E 500 Limited (W124) Mercedes-Benz E 500 Limited (W124)
Co sygnatura E 500 oznacza w dzisiejszych czasach? Zadanie sobie trudu poszukiwań i kupno takiego samochodu będzie świadczyć o dwóch rzeczach: że macie nieźle opanowaną historię Mercedesa i Was zwyczajnie na nią stać, bo widzicie – dla większości będzie to zapewne jedynie niewiele warta, stara limuzyna pozbawiona nowoczesnych rozwiązań. Tym bardziej nie miałoby sensu poszukiwanie limitowanej do 500 egzemplarzy wersji E 500 Limited z felgami od modelu 190 E 2.5-16 Evolution II, bądź osiągających horrendalne wręcz sumy na aukcjach 600 SEL lub AMG Hammer, prawda?

Co branża motoryzacyjna jest w stanie zaoferować w 2019 roku? Przykładem jest chociażby debiutujący na polskim rynku DS 3 Crossback, czyli niewielkich rozmiarów crossover, który próbuje być premium i z pewnością kosztuje jak samochód z tego segmentu. Do wyboru są cztery poziomy wyposażenia (odpowiednio: CHIC, SO CHIC, GRAND CHIC i PERFORMANCE LINE) i dwa silniki (1.2 PureTech o mocy 100, 130 i 155 koni mechanicznych oraz wysokoprężne 1.5 BlueHDi o mocy 100 i 130 koni mechanicznych), a cennik otwiera kwota 94 900 złotych…
Na zakończenie odrobina nostalgii: stacjonująca w brytyjskim Cotswolds firma Thornley Kelham, odrestaurowała Lancię Aurelię B20GT Series III. Z jej zdjęciami, oraz faktem, że Škoda Octavia kończy w tym roku 60 lat, zostawiam Was na resztę błogiej niedzieli…
Lancia Aurelia B20GT Series III by Thornley Kelham Lancia Aurelia B20GT Series III by Thornley Kelham Lancia Aurelia B20GT Series III by Thornley Kelham Lancia Aurelia B20GT Series III by Thornley Kelham Lancia Aurelia B20GT Series III by Thornley Kelham Lancia Aurelia B20GT Series III by Thornley Kelham Lancia Aurelia B20GT Series III by Thornley Kelham Lancia Aurelia B20GT Series III by Thornley Kelham Lancia Aurelia B20GT Series III by Thornley Kelham Lancia Aurelia B20GT Series III by Thornley Kelham Lancia Aurelia B20GT Series III by Thornley Kelham Lancia Aurelia B20GT Series III by Thornley Kelham Lancia Aurelia B20GT Series III by Thornley Kelham Škoda Octavia ma już 60 lat
No Comments