Baltasar wydoroślał
Był kiedyś u francuskiego producenta model o nazwie Kadjar, ale nie było mi z nim po drodze. No dobrze, zagościłem raz na jego pokładzie i to, z punktu widzenia osoby urodzonej z kierownicą w dłoniach, na raczej niechcianej pozycji obok człowieka kierującego. Co udało się zapamiętać? Jakość i staranność Renault z tamtych lat, choć jak sobie tak dobrze policzę, to przecież nie było to jakoś dawno temu. Kadjar solidnością wywarł na mnie wrażenie, ale zejście do kanału ściekowego i zobaczenie filmowo uciekających szczurów też zapewne potrafi zrobić wrażenie – zależy od perspektywy i nastawienia, z jakim na to wszystko patrzymy. Cóż, Kadjar skrzypiał, jak moje stare łóżko po intensywnym dniu, a wyposażeniowo nie próbował jakoś całej sytuacji ratować. Renault przeprowadziło też w 2018 roku jego modernizację, ale zawsze spoglądałem na tę propozycję z lekkim, może nieuzasadnionym dystansem. Wszak sprzedażowo Renault wychodziło na tym samochodzie nie najgorzej. To patrz teraz…
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-33.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-31.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-32.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-14.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-10.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-11.jpg)
Zobaczyłem pierwsze zdjęcia następcy wspomnianego Kadjara i pomyślałem, że w Dieppe nadal pracują kreatywni ludzie o dobrym smaku. Nie chciałbym zabrzmieć, jak podniecony nastolatek i z szaleństwem w oczach zacząć wymachiwać rękami, niemniej spójność, kształt, proporcje, konsekwencja i nowoczesny wizerunek potrafią wprawić obserwatora w przyjemną chwilę zadumy, i nie jestem w tej opinii szczególnie odosobniony. Podobnie szczególnie też nie widzę potrzeby zamawiania usportowionej wizualnie odmiany esprit Alpine, bo choć wygląda ponętnie i we francuskim stylu czaruje różnymi smaczkami, to jednak wymaga głębszego sięgnięcia do portfela. Rekompensata estetyczna to dla mnie jednak trochę mało, tym bardziej, że recenzowana wersja iconic (ależ chwytliwa nazwa! 🙂 ) to w moim przekonaniu wszystko, czego potrzeba, w bardziej eleganckim anturażu. Mam natomiast pewien drobny problem specyfikacyjny z Australem, bo kilka dni spędzonych z nową propozycją Renault uzmysłowiło mi, że Francuzi podeszli dosyć skromnie do kwestii odpowiedniej konfiguracji samochodu. Pozwól, że wyjaśnię…
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-20.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-19.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-6.jpg)
Osobiście chciałbym wersję iconic, jak testowana, bo to śmiałe wprowadzenie marki Renault na wyższy poziom wtajemniczenia odnośnie wyposażenia. Technologia LED zagościła tutaj na stałe – mamy podświetlenie tablicy rejestracyjnej w ów technologii, podświetlenie wnętrza, podświetlenie nastrojowe w blisko 40 różnych kolorach (minus: oszczędzono na tylnych drzwiach), tylne światła z dynamicznymi kierunkami, a za „symboliczną” dopłatą 4 000 złotych – matrycowe reflektory przednie także z dynamicznymi kierunkowskazami. W końcu porządne reflektory w samochodzie tej marki! Poza tym zawiązała się na przykładzie Australa nowa współpraca i za „symboliczną” dopłatą 4 500 złotych możemy raczyć nasze uszy znakomitym dźwiękiem systemu audio harman/kardon. Uwagę zwracam również na spory, czytelny i wyświetlający dużo informacji wyświetlacz przezierny, za 3 000 „pe-el-en”. Nie mówię o tym bez powodu lub celem obśmiania drogich opcji – te i podobnie jak wiele innych elementów na pokładzie Australa, czynią z tego modelu kompletnie nową propozycję, samochód wyraźnie odcinający się od produktów, jakie do tej pory znaliśmy pod znaczkiem podnośnika samochodowego. Inne modele to nieźle wypieczony burger, ale z restauracji podlegającej dużej sieci, natomiast Austral to dobrze wypieczony odpowiednik z dużą ilością dodatków z restauracji specjalizującej się w burgerach – taka jest różnica. Osobiście wolałbym natomiast obręcze w rozmiarze 19 cali zamiast dwudziestek, ponieważ te ograniczają trochę komfort resorowania. Kłopot w tym, że felgi 19 cali są w odmianie techno, która już nie dysponuje wspomnianymi elementami dla wyższych sfer. I tak źle, i tak niedobrze – mówiłem, że Francuzi mogli pomyśleć nieco szerzej.
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-7.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-51.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-52.jpg)
Muszę też nieco pokręcić nosem, bo rozczarowało mnie trochę wyciszenie aerodynamiczne pojazdu i błyskotliwość resorowania zawieszenia. Przyznam się, że oczekiwałem komfortu resorowania przynajmniej na wysublimowanym poziomie, chociaż w trybie Comfort, który może przecież chociaż tyle obiecywać, tymczasem recenzowane ostatnio Kangoo wydało mi się pod tym względem na wyższym poziomie. Rozumiem seryjne 20 cali w odmianie iconic, niemniej Austral jest sztywny. Taka charakterystyka pasowałaby do wspomnianej odmiany esprit Alpine, lecz ja oczekiwałem większego zrelaksowania i ukojenia zszarganych nerwów. Co ja będę mówił – nie dostarczyło mi tego zawieszenie, ale kabina jak najbardziej. Mam nieodparte wrażenie, jakby prezes Renault przyszedł któregoś słonecznego poranka do biura, wezwał swojego zastępcę i z bólem w tyłku powiedział: „Matthieu, koniecznie musimy zacząć robić wnętrza na poziomie, z poszanowaniem naszej klienteli.” No i cóż, to widać: materiały są niezłej próby, kapitalnie spasowane, większość elementów obłożono ekologiczną skórą, grafiki zegarów są jakby poważniejsze i te multimedia… Chwilę mi zajęło przyzwyczajenie się do nowej obsługi, ale biorąc pod uwagę jakość wyświetlacza, ów obsługę, intuicyjność, zwrócony w stronę kierowcy ekran i pomysł całego kokpitu, Renault poczyniło znaczący krok do przodu. Nie wygłupiajmy się – to nie jest premium, ale dużo wyższa klasa w stosunku do tego, co znaliśmy, wyższa niż w odpowiedniku spod emblematu Nissana. To chyba spora zaleta. Dodam, że prowadzenie i układ kierowniczy angażują – samochód precyzyjnie odpowiada na komendy i należy do bardzo posłusznych. Ciekawe, że nie miałem równie negatywnych odczuć względem układu napędowego, bo to przecież kopia z aktualnego modelu Qashqai – benzynowe, czterocylindrowe 1.3 TCe o mocy 160 koni mechanicznych w układzie miękkiej hybrydy. Bardzo miękkiej, bo z instalacją zaledwie 12V, ale cóż – dynamika jest niezła, kultura pracy silnika znakomita, bezstopniowa skrzynia nie szarpie (czasami ma jednak pewne zawahania), a spalanie raczej takie sobie. Na plus zwrotność pojazdu.
Nowy etap w historii francuskiego Renault? Pamiętam, jak rodacy Jego Wysokości Pana Macrona prezentowali Clio piątej generacji – też miałem wrażenie, że mówimy o czymś nowym, lepszym, wyżej mierzącym. Teraz jest podobnie, ale model Austral pokazał bardzo szerokie możliwości firmy, która 15 lat wstecz była oficjalnie wyśmiewana i wytykana palcem za, no cóż, zacofanie. Austral wrzucił pod tym względem zauważalnie wyższy bieg i stanowi doskonałą zapowiedź kolejnych nowości, a jedną mieliśmy okazję już poznać – nową generację Espace. Nie mówimy o rewolucji ustrojowej, ale coś wyraźnie upadło we francuskim rządzie i obalono to, co już dawno zostać obalone powinno.
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-54.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-53.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-50.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-49.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-48.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-47.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-46.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-45.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-44.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-43.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-42.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-41.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-40.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-39.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-38.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-37.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-36.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-35.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-34.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-30.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-29.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-28.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-27.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-26.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-25.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-24.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-23.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-22.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-21.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-18.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-17.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-16.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-15.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-13.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-12.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-9.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-8.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-5.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-4.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-3.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev-2.jpg)
![Renault Austral iconic 1.3 TCe 160 KM MHEV](https://startengine.pl/wp-content/uploads/2023/04/renault-austral-iconic-1-3-tce-160-km-mhev.jpg)
Opracowanie: Patryk Rudnicki
Zdjęcia: Bartosz Kowalewski / BKfoto
No Comments